In contact met de zorg
Carla vertegenwoordigt binnen de cliëntenraad de locatie De Schenge, waar haar man ook heeft gewoond. “Omdat daar vooral mensen met dementie wonen, is direct contact met cliënten vaak niet mogelijk. Daarom spreken we regelmatig met zorgcoaches en welzijnsmedewerkers. Zij zien van dichtbij wat er speelt en waar behoefte aan is.”
Kleine veranderingen, groot verschil
De cliëntenraad richt zich vooral op het welzijn van cliënten. “De basiszorg is erg goed geregeld, maar het gaat juist om de persoonlijke aandacht, de kleine dingen die het leven aangenamer maken,” legt Carla uit. Zo wees de raad bijvoorbeeld op de ongebruikte snoezelkamer die vol stond met spullen. “We vonden het zonde dat die ruimte niet werd benut. Inmiddels is de kamer weer netjes ingericht en in gebruik.” Ook praktische zaken krijgen aandacht. “Er waren eens stoelen beloofd op een andere locatie, maar de levering bleef uit. Dan blijven wij dat aankaarten tot het geregeld is.”
Zichtbaarheid voor mantelzorgers
Carla ziet dat het soms lastig is om bekendheid te krijgen onder mantelzorgers. “We hangen posters op met onze namen en gezichten, maar dat blijft toch abstract. Daarom proberen we ook aanwezig te zijn bij diners of bijeenkomsten. Dan kunnen mensen ons persoonlijk aanspreken en weten ze wie wij zijn en waarvoor ze bij ons terechtkunnen. De mantelzorgers mogen ons natuurlijk ook altijd benaderen.”
Werken aan dagelijks geluk
Wat Carla het mooiste vindt aan haar werk in de cliëntenraad? “Dat we merken dat we echt iets kunnen betekenen. Soms gaat het om iets kleins, zoals zorgen dat boterhammen dik genoeg zijn voor mensen die moeite hebben met eten, maar dat soort dingen maakt wél het verschil in het dagelijks leven.” Met haar inzet hoopt Carla dat cliënten, ook als ze hun wensen niet meer kunnen uitspreken, tóch kunnen blijven genieten van kleine geluksmomenten. “Daar doen we het voor.”