Betrokkenheid, ook in moeilijke tijden
Jeanine maakt inmiddels al enkele jaren deel uit van de cliëntenraad. Deze komt zo’n vier tot vijf keer per jaar bijeen, vaak samen met de locatiemanager, om te bespreken wat er speelt binnen Zorggroep Ter Weel. Ook tijdens de coronaperiode, waarin haar vader overleed, bleef het contact met de organisatie warm en betrokken. “De mogelijkheden om contact te houden waren goed, dat liet Zorggroep Ter Weel niet los,” vertelt ze.
De stem van de cliënt
Voor Jeanine is de cliëntenraad een essentieel onderdeel van de organisatie. “Het wordt soms gezien als een formaliteit, maar het is juist belangrijk dat er een orgaan is dat opkomt voor cliënten die dat zelf niet altijd meer kunnen.” Door aanwezig te zijn op de afdelingen en gesprekken te voeren met cliënten en medewerkers, signaleert de raad wat er leeft en wat beter kan.
Kleine wensen, grote impact
Jeanine spreekt regelmatig met medewerkers over de wensen en behoeften van bewoners. Dat kan gaan over dagbesteding, activiteiten, of juist over kleine dingen zoals het kunnen lezen van een krant of het maken van een levensboek. “Medewerkers doen ontzettend hun best om activiteiten mogelijk te maken, maar niet iedereen kan overal aan meedoen,” legt ze uit. De cliëntenraad kijkt dan hoe de stem van álle bewoners toch gehoord kan worden.
Een luisterend oor voor familie
“Het is belangrijk dat er een plek is waar signalen worden opgevangen en waar familie kan meedenken over de zorg,” zegt Jeanine. “We willen dat er écht naar cliënten geluisterd wordt.” Familieleden en bezoekers zijn dan ook van harte welkom om hun ervaringen en ideeën met haar te delen.