Een vliegende start
“Mijn werkdag begint meestal al hectisch, met twee kinderen van bijna 5 en 8 die ik op de fiets naar school en BSO breng. Om 8:00 uur start ik op kantoor, en begin ik met mijn mail en de acties die daaruit voortkomen. Daarna hangt mijn dag af van waar we zitten in het roosterproces.”
Als capaciteitsplanner werkt Jill samen met haar collega’s in vijfweekse roosterrondes. “We controleren de roosters, geven tips aan medewerkers, overleggen met locatiemanagers en stemmen af met zorgcoördinatoren of aandachtsvelders teamroosteren. Daarnaast ben ik veel bezig met vakantieplanning en formatie.”
Van thee tot Excel-lijstjes
Tussen het plannen door is er ruimte voor een gezellig momentje. “Rond 10:00 uur drinken we thee met de andere planners en onze leidinggevende. Om 12:00 lunch ik meestal achter mijn bureau – crackers zijn favoriet – of ik loop met collega’s naar de bakker. Als het weer het toelaat maken we graag een wandeling door de buurt. Rond 15:00 is het weer tijd voor een kop koffie, al schiet die pauze er weleens bij in als het druk is.”
De werkdag eindigt om 16:30 uur, waarna Jill snel weer op de fiets springt om haar kinderen op te halen.
Teamwork met een glimlach
Jill werkt samen met drie andere capaciteitsplanners: Cindy, Mariska en Willemien. “Iedereen heeft zijn eigen afdelingen, dus we nemen elkaars werk niet zomaar over. Maar als het nodig is, springen we natuurlijk bij. We hebben het gezellig samen, lachen veel en helpen elkaar waar we kunnen. Mijn collega’s moeten soms lachen als ik weer met een lijstje of Excel-formaat kom aanzetten – maar ik hou nu eenmaal van structuur.”
Ook met de ad hoc-planners is het contact goed. “Zij focussen zich op de korte termijn, wij op de lange. Als het daar écht druk is, helpen we waar mogelijk.”
Het verschil maken op afstand
Hoewel Jill niet meer direct in de zorg werkt, voelt ze nog altijd een sterke betrokkenheid. “Wat ik het mooiste vind? Dat we met ons werk op kantoor bijdragen aan een betere verdeling van mensen en middelen op de afdelingen. Zo zorgen we ervoor dat bewoners elke dag zorg krijgen van vertrouwde gezichten. Dat geeft voldoening.”